Stichting Toerisme Lage Veluwe is een feit!

Maak kennis met Stichting Toerisme Lage Veluwe. Dit is de naam van de stichting die we onlangs bij Dröge Notariaat in Arnhem voor ons vrijwilligersinitiatief hebben laten vastleggen. We zijn nu dus echt serieus aan de slag!

We willen nog voor de start van het komende toeristenseizoen de eerste successen hebben behaald op de onderwerpen: informatievoorziening, ondernemerscontact en bewegwijzering. Onze projectteams werken hiervoor onder andere samen met de gemeente Renkum, RBT KAN en de Raads Thema Agenda Cultuur en Toerisme.

We verwachten snel weer een nieuwe update te kunnen brengen. Denk groot, begin klein is de strategie die we volgen. Nuttige, leuke en mooie dingen maken waar mensen blij van worden en inspiratie van krijgen. Feedback en goede ideeën zijn van harte welkom!

Verslag Bijeenkomst 6 oktober 2016

We hebben de belangrijkste uitspraken en ideeën van de Toerismebijeenkomst op 6 oktober 2016 hieronder opgeschreven. Tijdens de avond hebben we geluidsopnamen gemaakt, waarmee de hele avond compleet kan worden teruggeluisterd.

1: Opening van de bijeenkomst
Presentator Saskia Paulissen opent de avond en interviewt wethouder Erik Heinrich.

Kernkwaliteiten van de gemeente Renkum volgens wethouder Erik Heinrich:

  • Stuwwal en glooiingen, met on-Nederlandse hoogte verschillen
  • Diversiteit aan landschappen en landgoederen
  • Renkumse Schildersschool
  • Airborne historie

Toerismecijfers:

  • 150.000-200.000 overnachtingen (schatting n.a.v. toerismebelasting)
  • 100.000 bezoekers Airbornemuseum
  • 30.000 bezoekers Kasteel Doorwerth
  • 30.000 wandelaars Airbornewandeltocht

Wensen van de wethouder:

  • Meer toeristen naar de gemeente Renkum
  • Samenwerking met de vier Airborne-gemeenten en RBTKAN
  • Georganiseerde toeristische sector in de gemeente Renkum (spreekbuis)

2: Thema: Renkum vinden
Stelling: Als toerist kun je makkelijk alle toeristische informatie vinden, zowel online als offline

Reacties vanuit de zaal:

  • Horeca in de gemeente is goed te vinden. Veel horeca verwijzen naar bezienswaardigheden
  • Via VVV worden vele bezienswaardigheden en thema’s belicht
  • Gemeente Renkum komt onvoldoende omhoog in zoektocht van de toerist
  • Historische geschiedenis van de gemeente is te onderbelicht
  • Renkum kan van vele (stuw)wallen mee-eten
  • Toeristische informatie toevoegen op website gemeente

Regionaal Bureau Toerisme voor Arnhem-Nijmegen (RBTKAN):

  • 2,3 miljard euro aan bestedingen door toerist in de regio
  • 1,6 miljoen overnachtingen – 60% is toeristisch
  • 23.000 toeristische arbeidsplaatsen in regio
  • 50% van gasten zijn Duitsers. Promotie via ‘Das andere Holland’
  • Afstanden zijn voor buitenlandse gasten niet interessant meer (Holland-City)
  • Verkennen van kansen en mogelijkheden toeristen uit China

Reacties vanuit de zaal:

  • Oosterbeek staat goed aangegeven op bewegwijzering, maar andere dorpen minder
  • Klavervier-routes van Bilderberg zorgen voor gasten bij diverse bezienswaardigheden
  • Toeristische bewegwijzering in de gemeente is rommelig en kan worden verbeterd
  • Toeristische data van hotels benutten

3: Thema: Wegwijs in Renkum
Stelling: Als toerist kun je zonder veel moeite alle bezienswaardigheden vinden in de gemeente

Reacties vanuit de zaal:

  • Bezienswaardigheden van de gemeente te vinden via fietskaart ‘Fraai fietsen rondom Renkum’ van Renkum Leeft
  • Toerist verwacht dat je de informatie naar hem toebrengt
  • Inwoners zijn de ambassadeurs van de dorpen en hun bezienswaardigheden
  • Er zijn een heleboel folders, maar niet één folder met overzicht gemeente Renkum
  • Heveahaven: 300 passanten (sinds mei 2016), doelgroep 55+ met (elektrische)fiets
  • Gemeente Renkum nog niet in trainingssysteem van RBTKAN – is in ontwikkeling
  • Toerist kan niet vinden dat hij in Renkum ‘uit de auto moet om wandelend veel moois te bekijken’. Toeristen zouden hier uren moeten verblijven.
  • Klompenpaden: twee al aangelegd. Derde in ontwikkeling. Vierde is op komst.
  • Kans in Oosterbeek-laag: horeca ontbreekt. Wandelaars bellen aan bij inwoners voor water, eten en toiletvoorzieningen.

4. Thema: In Renkum verblijven
Stelling: Als toerist kun je naar eigen wens en elke prijscategorie goed verblijven

Reacties vanuit de zaal:

  • Van belang om nog beter in kaart brengen van wensen toerist. Service is van belang
  • Toeristenbelasting in gemeente Renkum is hoger dan in omliggende gemeenten. Je moet toerist juist belonen in plaats van af te straffen
  • Gastvrijheid is de kern waar het om gaat. Modulair aanbieden en toerist het gevoel geven dat hij het zelf verzonnen heeft
  • Kleine bezienswaardigheden vallen minder goed op dan Kasteel Doorwerth, Airbornemuseum en Burgers Zoo. Extra inzet van marketing is misschien een idee.
  • Inwoners zouden toerist van eigen gemeente moeten worden
  • Geef inwoners van de gemeente de tools om ambassadeur te worden
  • Starten bij aanspreken en betrekken van de jeugd

5. Thema: Renkum bezoeken
Stelling: Om de gemeente Renkum aantrekkelijker te maken voor toeristen moeten nieuwe bezienswaardigheden en evenementen ontwikkeld worden

Reacties vanuit de zaal:

  • Als gemeente investeren in (nieuwe) bezienswaardigheden om te groeien. Er is bijvoorbeeld ruimte voor een Papiermuseum. Meer investeren in de toekomst
  • Kijk met andere ogen naar de bestaande bezienswaardigheden, plaats ze in een nieuw perspectief kijkend naar de toekomst
  • Er mist een historisch museum (grafheuvels, Romeinen, Oosterbeekse School)
  • Wellicht kan er een landschapsbiënnale worden gehouden. Exploitatie van bezienswaardigheden is een aandachtspunt
  • Rondleidingen/activiteiten rondom de oude gebouwen in de gemeente, zowel voor de toeristen als inwoners. De geschiedenis van voor de Tweede Wereldoorlog
  • Er mist een centrale agenda om te kunnen zien wat er in de gemeente te doen is
  • Vind jezelf elke keer opnieuw uit. Je kunt elk jaar twee of drie elementen in een nieuw jasje steken of op een nieuwe manier framen. Ook om het terugkomen te stimuleren
  • Handicap van de gemeente is het ver uit elkaar liggen van de dorpen. Centrale folder voor inwoners en toeristen is van belang
  • Het van binnenuit (starten bij jeugd) opbouwen van kennis over bezienswaardigheden en plekken
  • Stel een biografie van de gemeente op, over de landschappen, gebouwen en historie. Dwarsverbanden in tijd en ruimte

6. Thema: Renkum opnieuw bezoeken en aanbevelen?
Stelling: Het is zinvol om feedback van toeristen in kaart te brengen en als sector met elkaar te delen

Reacties vanuit de zaal:

  • Belangrijker om achter de feedback te kijken. Wat vinden ze interessant en wat hebben we nog niet kunnen bieden. Die informatie delen is zinvol
  • Zichtlijnen van de landschappen in de gemeente zijn verdwenen door de hoeveelheid bossen. Onderhoud op kwaliteit van de landgoederen is beneden peil
  • Hoe je de data verzamelt kan heel sturend zijn. Hier moet je slim mee om gaan
  • Kijk naar het belang van social media bij de feedback van toeristen

Peter Oversteegen – Toeristisch Platform Veluwezoom Zuid-Oost:

  • 80 ondernemers die hun trots voor het gebied gezamenlijk uitdragen, met daarbij ook stichtingen, verenigingen en grote toeristische organisaties. De gemeente is adviseur
  • Gunnen speelt een belangrijke rol tussen de ondernemers onderling
  • Durf de trots op het gebied en van bestaande bezienswaardigheden te verkopen en breng dit goed in kaart
  • Subgroepen voor evenementen, activiteiten en uitingen. Je hebt altijd verschillende belangen. Zorg voor een neutraal bestuur. Durf te gunnen zonder dat je zelf betrokken bent.
  • Via RBTKAN altijd aanwezig op beurzen. Maak gebruik van alles wat al is uitgevonden
  • Vaste bijdrage voor leden en je staat altijd in het jaarlijks boekje dat is geschreven vanuit ogen van de toerist. Ook dingen van buiten het gebied staan soms vermeld. Inwoners zijn trots op dit boekje

7. Afsluiting van de bijeenkomst
Presentator Saskia Paulissen sluit de bijeenkomst af in gesprek met oa. initiatiefnemers

Reacties vanuit de zaal:

  • Oproep initiatiefnemer Thijs Aardema: laten we gehoor geven aan de oproep van de wethouder en als sector onze krachten bundelen, door ons eigen toeristisch platform te starten
  • Gemeente: de gemeente wil graag een gesprekspartner vanuit de sector
  • Merendeel van de aanwezigen vindt een platform een goed plan
  • Geef door als je betrokken wilt zijn
  • Tip: maak een centrale website met agenda, plannen en ideeën. Inventariseer deze
  • Tip: blijf mensen activeren en bij elkaar roepen in het kader van dit initiatief
  • Tip vanuit Rheden: vraag gemeente om helpende hand op administratiefvlak. Ambtenaar toerisme is een spil in dit proces